Op basis van de wensen van de gemeente Bloemendaal heeft het team van IB Holland Dynamics in 2021 twee eerste schetsontwerpen gemaakt die passen in de bestaande verkeerssituatie. (Locatie: Leidsevaart tussen Zwartweg en Bekslaan) De huidige situatie wordt wellicht niet door iedereen als ideaal ervaren, maar het ‘plotseling kunnen doorschieten’ vanaf de brug naar de openbare weg is met de huidige indeling ondervangen. Iedereen die bekend is met de huidige situatie weet dat de afstand tussen de brugopening en de doorgaande weg zonder hekwerk minimaal is.
Onderstaande varianten zijn slechts enkele impressies van een serie van meer dan 30 impressies. Ook met andere kleuren.
Variant 1: Slank en transparant
Bij deze variant is gekozen voor een slank en transparant ontwerp. Gezien de gewenste overspanning van ongeveer 29 meter en een breedte van ongeveer 3,8 meter, waarvan 3,5 meter nuttig, ontstaat al snel een omvangrijke constructie. In elk geval zo volumineus dat de nieuwe brug snel uit verhouding zal zijn ten opzichte van haar omgeving, die gekenmerkt wordt door laagbouw. Met een logge constructie wordt de brug onbedoeld een landmark. Aangezien de beoogde brug ook moet voldoen aan het Bouwbesluit, waarin nieuwe bruggen voor fietsers een leuninghoogte van ten minste 1,3 meter moeten hebben in plaats van 1 meter, zal het beeld optisch nog meer het omvangrijke karakter van de beoogde brug benadrukken. Met variant 1, de keuze voor slank en transparant, ondervangen wij daarom het volumineuze beeld.
Bij deze variant is gekozen om twee tussensteunpunten toe te passen, net zoals dat nu al het geval is, maar dan aanzienlijk slanker. In de huidige situatie bestaan de tussensteunpunten uit twee jukken. Voor de doorvaart vormt het toepassen van de tussensteunpunten geen belemmering, voor zover wij weten.
Ook met de kleurvarianten van de brug is rekening gehouden met ’transparantie’. De kleur wit is gekozen om nog meer luchtigheid te creëren. Als alternatief hebben wij een cortenstaal (roestbruin) kleur gekozen om de brug zoveel mogelijk in de natuurlijke omgeving op te laten gaan.
Voor variant 1 zijn wij uitgegaan van de bestaande fundering om kosten te besparen en onnodige aanpassingen te vermijden.
Variant 2: Enkele overspanning, vakwerkconstructie
Bij deze variant kiest men duidelijk voor een enkele overspanning zonder tussensteunpunten. Echter, een vakwerkconstructie met de beoogde afmetingen maakt de constructie volumineus, vooral door de nieuwe leuninghoogte-eis (1,3 m). Wij vinden de vakwerkbrugoptie vanuit esthetische overwegingen en zichtlijnen de minst gunstige variant in relatie tot de omgeving. Wel hebben wij gekozen voor een licht aflopende leuning om een zo slank mogelijke vorm te krijgen binnen de beperkte mogelijkheden. Voor de veiligheid zijn er staaldraden gespannen door de leuning om de grote openingen te dichten (dit is minder goed te zien op de impressies).
Bij vakwerkbruggen kan gekozen worden voor een composiet dek. Echter, in een woonomgeving kan de toepassing van een composiet brugdek ook voor de nodige geluidsoverlast zorgen. Een brugdek van FSC-hout kan een oplossing bieden en is ook de meest duurzame oplossing.
Vaak zien wij voorstellingen van vakwerkconstructies in de vorm van schetsen en artistieke impressies die een te optimistische weergave geven van de werkelijkheid. Gezien de gewenste overspanning en comfort (veiligheidsgevoel) moet men rekening houden met een relatief logge vakwerkconstructie. Een aanpassing van het landhoofd zou de overspanning kunnen reduceren en daarmee ook een lichtere vakwerkconstructie mogelijk maken. Hiertegenover staat dat de kosten voor het aanpassen van beide landhoofden relatief hoog zijn.
Onze aanbeveling is om te kiezen voor variant 1, en binnen de bestaande indeling mogelijk wat subtiele aanpassingen door te voeren. Een andere aanbeveling is om bij twijfel te kiezen voor een 3D-animatie van beide schetsen, eventueel aangevuld met een VR-bril om de brug en omgeving te ‘ervaren’. Met de nieuwe techniek kunt u met de VR van IB Holland Dynamics over de brug lopen om de ervaring zo realistisch mogelijk te toetsen.
Kostenraming brug over de Leidsevaart (Bennebroek, Vogelenzang)
Zoals wij altijd doen maken wij ontwerpen en impressies gecombineerd met kostenramingen. Voor de twee varianten komen we excl. BTW uit op de volgende kostenraming:
Variant 1 spijlen €250-275K
Variant 2 vakwerk €160-180K