Tuibrug ontwerp.
De brug, een ontwerp van “ib holland dynamics”, presenteert zich als een modern en gestroomlijnd kunstwerk. Kenmerkend voor het ontwerp zijn de witte, torenhoge masten die, door middel van sierlijke kabels, het hangende brugdek ondersteunen. Deze kabels vormen een aantrekkelijk contrast met de horizontale lijnen van het brugdek en het omliggende landschap, waardoor een gevoel van evenwicht en harmonie ontstaat.
Het brugdek zelf heeft een minimalistische esthetiek met een transparante balustrade die de gebruiker een onbelemmerd uitzicht op de omringende wateren en landschappen biedt. Aan weerszijden van de rivier zijn geavanceerde aanlandingszones te zien, waaronder trappen en zitplaatsen voor voetgangers, wat aangeeft dat er zorgvuldige aandacht is besteed aan zowel functionele als esthetische aspecten van het ontwerp.
Het groene landschap dat de brug omringt, biedt een natuurlijk contrast met de strakke, industriële vormgeving van de brug, waardoor het geheel zich harmonieus voegt in zijn omgeving. Deze brug is niet alleen een functioneel bouwwerk, maar dient ook als een statement van hedendaagse architectuur die zowel schoonheid als doelgerichtheid belichaamt.
Pylonen in historisch perspectief.
De pylonen van de Lamgatse brug fungeren als bescheiden symbolen van ‘triomf’. Pylonen zijn door de geschiedenis heen vaak geassocieerd met overwinning. Zo kan men denken aan het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam, of aan de majestueuze pylonen bij de toegangen van historische tempels, die vaak zijn versierd met taferelen van triomfen. Deze traditie van het gebruik van pylonen als symbolen van overwinning wordt op bescheiden wijze voortgezet in het ontwerp van de Lamgatse brug.
De Lamgatse brug kent ook een roerige historie met uiteindelijk ook een ‘overwining’.
Op de 13e mei 1940 werd de brug door Nederlandse militairen tot ontploffing gebracht. In reactie hierop installeerden de Duitsers een tijdelijke pontonbrug op dezelfde locatie. Echter, in juni van dat jaar verving de gemeente Zevenbergen deze met een vaste noodbrug. Later in datzelfde jaar werd er een nieuwe, permanente brug geconstrueerd. Deze overleefde echter niet lang, aangezien Duitse militairen in november 1944 de brug opnieuw vernietigden. Pas in 1985 kwam er weer een nieuwe brug, de huidige brug die vervangen zal worden.
Heb je behoefte aan een fraai en technisch haalbaar ontwerp?
Neem dan gerust contact op met ons ontwerpteam. Naast het ontwerpen, voorzien wij ook in realistische kostenramingen voor de bouw van één of meerdere bruggen. Bovendien bieden wij verschillende ontwerpopties aan.